Baai van Roses



De eerste vroege ochtend aan de Costa Brava wandelde ik wat doelloos over het strand. De LX3 in de aanslag, maar niet echt in de hoop dat ik wat interessants tegen zou komen. Uit de nevel doemde een vissersvloot op. Kleine bootjes die een voor een met sleepnetten dicht langs de kust varen en die als thuisbasis de haven van Roses hebben. 

Op zo'n moment mis ik wat zoom-mogelijkheden aan die camera. Vandaar de poging om een stukje voorgrond mee te nemen. Het resultaat ziet u ter rechterzijde. 
Uiteindelijk bevalt dit beeld me beter dan van ooghoogte. Dan, ik doel dus op de linkerfoto, wordt het toch teveel een cliché-plaatje. Maar dat mag de lezer voor zichzelf bepalen. Voor elk wat wils, en democratie ten top. Waar vind je dat nog?

Reacties

  1. Je zegt doelloos over het strand....
    Maar voor mij is een strand nooit doelloos. Altijd is er wel iets vast te leggen, voel, of zie je het niet?, dan is daar de ruimte, de heerlijke zeelucht, en de uitgestrektheid, wars van overbevolking, even de hersenpan legen, al een doel op zich.
    Mocht je dan toch, voor jou althans, iets boeiend tegenkomen, dan ben je daar naar mijn mening goed in geslaagd dit vast te leggen.
    De linker plaat vind ik zeker niet cliché. Wat is dat?", omdat iedereen dat al deed?, dat mag jou niet deren, eigenlijk niemand. Het was jouw moment. Klinkt wat zweverig, maar je snapt wat ik bedoel.
    De kwaliteit van dit kleine kijkkastje is wonderbaarlijk mooi. Beide foto's zijn erg zacht en naturel van uitstraling, super scherp, en met schitterend licht.
    De rechter foto is net wat spannender, qua compositie, mede door het standpunt dat je gekozen hebt. De mistflarden zijn magnefiek.
    Op een degelijke fotosite zal je hiermee hoog scoren, dat is een weten.
    Hoe dan ook, ik vind ze meer dan mooi....en erg goed gelukt.
    Hoe doelloosheid uit kan monden in daadkracht....en kijkgenot...

    Grt Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben al lang niet meer in Spanje geweest. De eerste keer die ik bewust meemaakte was in 1979 in Rosas. Als ik google op Rosas, stelt deze Roses voor. Dezelfde plaats?
    In ieder geval leuk om je blog weer verder te lezen, uiteraard vergezeld van de LX3 foto's. Hoewel ik deze twee niet echt typerend voor jou vind, vind ik ze evenmin cliché. Het is maar net welke invulling je er zelf aan geeft. De rechter vind ik wel beter door de voorgrond, die je hebt meegenomen, al had de stok er dan ook wel helemaal op gemogen. Maar verder mooie sfeerbeelden met fantastische kleuren. Vroeg opstaan loont dus echt.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. enkele dagen de tijd genomen (en gekregen)om mijn keuze te maken.... Het is de linker foto geworden: met name de verschillende luchtkleuringen zijn daar debet aan!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten