Rommeltje


Het is voor mijn vaste lezers vast niet meer te volgen; dan weer zijn we aan de Belse kusten, dan weer doelloos aan de schelde, en nu weer terug in Engeland.

Daar is een simpele reden voor: ik heb geen zin meer om (ellenlange) series te maken over één onderwerp. Liever spring ik wat van de hak op de tak, dat houdt de boel levend en jong. Vandaag kwam ik deze foto weer tegen, eentje die nog stond te wachten op wat serieuze bewerking.

Maar het origineel is vrijwel gelijk aan de foto die ik nu plaats. Hulde aan mijn kleine kameraatje, de LX3! En aan het Engelse ochtenzonnetje natuurlijk. Ik heb hier maximaal gebruik gemaakt van de groothoekmogelijkheden, de lens op 24mm en de groothoekstand 16x9. Ook al is die sensor dan niet rond, het tovert wel degelijk een beetje extra foto op de kaart. De bewerkingen zijn dus minimaal: een beetje witbalans aanpassen, de belichting wat bijgesteld en nog wat vaste programmapunten. Een leuk voorbeeld van wat zo'n kleine camera in deez' moderne tijd kan doen.

Dit is dus Mevagissey, een vissersplaatsje in Cornwall waar je uren rond zou kunnen struinen. Ware het niet dat meer mensen dat doen, het is er midden op de dag niet te harden van het volk. Dus zijn wij er vroeg in de ochtend heen gegaan, en dat scheelt aanzienlijk.

Het is nog niet zo eenvoudig om er een aardige foto te maken trouwens. Probeer met al die bootjes en huizen maar eens om rust en balans in het beeld te brengen. Maar op de een of andere manier is dat hier wel gelukt. Er zit nog redelijk veel water in de foto en die boot op de voorgrond doet het ook wel aardig, al zeg ik het zelf.
Ik moest er wel bijna voor in het water gaan staan. Wat we al niet doen voor een mooie blog.....

Reacties

  1. Ik sta ook telkens weer versteld van de kwaliteit van dat kleine cameraatje. Verder een aangename plaat, invoerende lijn van de boot en een perfecte belichting. Het valt op dat de boten wel erg veel stootkussens hebben...misschien zegt dat iets over hun stuurmanskunst of zijn ze extreem zuinig op hun schuiten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten