Blog Brother


Met cijfers kun je alles. Je kunt ermee aantonen dat een bank niet deugt bij voorbeeld. Net zo gemakkelijk kun je diezelfde cijfers gebruiken om te bewijzen dat die bank juist heel erg goed bezig is. Dat verschijnsel heet statistiek, en ik gebruik het sinds kort ook op deze blogsite.

Al vaker heb ik gemeld dat ik slechts het topje van de ijsberg zie als het gaat om mijn lezers. Mensen die de moeite nemen om te reageren, via de reactie-knop of een mailtje, die ken ik dus wel. Maar hoe populair is deze site nu werkelijk? Hoeveel mensen lezen mijn schrijfsels, wie bekijkt mijn foto's? Om dat te achterhalen heb ik 2 weken geleden een mooi stukje software gevonden in de vrijwel onuitputtelijke gereedschapskist die mijn provider aanbiedt. En nu kan ik vrijwel  alles zien van iedere bezoeker. Nee, niet alles. Geen namen, IP-rugnummertjes of zo. Dat is jammer voor mij maar een geruststelling voor velen van u. Maar ik weet b.v. wel wat voor browser u gebruikt, welke schermresolutie u gebruikt (Dat is pre-historisch zeg! Koop eens een nieuwe monitor!), en vanuit welke locatie u mijn blog benadert. Dat is veruit het leukste stukje van de rapportages. Ik heb inmiddels bezoekers uit verre landen mogen verwelkomen: Verenigde Staten, Brazilië, Spanje, Indonesië, India,Servië, Oekraïne, Australië, en Portugal. Voorwaar: een mooi rijtje. Koploper is natuurlijk Nederland. Mijn lezers zitten verspreid over het hele land, maar er zijn wel wat witte vlekken op de kaart. Zeeland, Friesland, Drenthe en Limburg, daar heb ik geen lezers.

En dan de cijfers, die liegen er niet om. In twee weken tijd had ik 212 bezoekers over de vloer. Dat waren 74 verschillende mensen. Deze site is dus veel populairder dan ik dacht, de statistieken liegen niet. Toch?
Ach. Met statistieken moet je voorzichtig zijn. De meeste bezoekers kwamen aanwaaien op vrijdag 2 oktober, en dat was "toevallig" net nadat ik mijn vorige blog had gepubliceerd. Met een paar bekende namen erin. Daar zie je het effect van zoekmachines. Het is wel verleidelijk: Noem Barrack Obama, Paris Hilton, Christiano Ronaldo en (kom, laten we eens gek doen) Jan Peter Balkenende in één zin en je hebt weer honderd hits.

Het filteren van zinnige informatie uit die brij aan data is een hele klus. Maar één ding weet ik wel: deze blog wordt gelezen en bekeken. En dat is een lekker gevoel.

De foto? Weer eentje van Dan Perjovschi, die Roemeense kunstenaar met zijn gekke cartoons.

Reacties

  1. God schiep de dag en wij SLEEPTEN ons er doorheen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanx, het is overigens SLEPEN, ik heb het citaat aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent Willem Alexander vergeten, geheid goed voor een groot aantal hits en een boze mail van de AVD..... nou ja dat hangt een beetje af van hetgeen je over hem schrijft natuurlijk.
    Gaat je verhaaltje over vakantiehuizen in een ver buitenland krijg je ook nog wel iets van Peter-Jan zelf binnen schat ik.

    groetjes,
    James

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten