Je moet er maar op komen....



In de dagen tussen kerst en nieuwjaar is cAskrAker weer eens in het Van Abbe Museum in Eindhoven geweest. De eerste keer was een jaar of vier geleden en dat was een flinke teleurstelling. Het hing daar vol met dingen die de titel "kunst" voor mij niet mogen dragen. Heel verbaasd, en soms ook wat boos, observeerde ik de kunstliefhebbers die vol bewondering naar een strook bruin pakpapier keken en daar zoveel van het karakter van de kunstenaar in terug zagen. "Je moet er maar op komen" werd dan nogal vaak gezegd. Ja, zo lust ik er nog wel een....
Deze keer was alles anders, gelukkig. Het aantal prutswerkjes is op de vingers van één hand te tellen, en daarvoor in de plaats was echt veel mooie moderne kunst te bewonderen. De paar werken die ik nog herkende waren nou toevallig net die dingen die ik toen ook al aardig vond. Het hoogtepunt lag al direkt aan het begin, in de trappenhal naar het nieuwe gedeelte van het museum. Daar heeft de Roemeen Dan Perjovschi de smetteloos witte muren volgekalkt met zijn cartoons. Stuk voor stuk zijn het juweeltjes van eenvoud, zeer humoristisch en vaak actueel. Vandaar dat cAskrAker de komende weken regelmatig wat van zijn werk als illustratie op deze weblog gebruikt. Met dank aan de geniale kunstenaar! Je moet er maar op komen.....

Reacties