Dakota Time

Een bezoekje aan het vernieuwde museum Wings of Liberation met mijn twee vredelievende maar toch o zo oorlogszuchtige zoontjes is altijd leuk. Deels is het museum (gelegen in Best op het voormalige mobilisatieterrein) nog volop in ontwikkeling, waardoor je lang niet de gehele collectie te zien krijgt. 

Maar het zien van één van de twee C-47 vliegmachines die het museum rijk is, en dan ook nog zo dat je hem aan kunt raken, maakt mijn dag direct helemaal goed. 

Het is mijn favoriete vliegtuig, de C-47 is de militaire variant van zijn veel bekendere tweelingbroer, die als DC-3 door het leven gaat. En veel mensen kennen dit type onder de Amerikaanse militaire naam, de Dakota. 

Het is niet de eerste Dakota die ik zo van dichtbij kon bewonderen, in Duitsland weet ik er eentje waar je ook in de cabine kunt. Maar het is elke keer weer genieten om zo'n grote zilveren vogel te zien staan en me te realiseren welke rol die dingen hebben gespeeld bij onze bevrijding. Vandaar vandaag, bij hoge uitzondering twee plaatjes in één blog. Als eerbetoon. 

Reacties

  1. Lang niet meer geweest. De toestellen lenen zich altijd voor mooie nostalgische foto's. Tip: ga ook 's naar het Aviodrome!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ik 3 jaar terug geweest. Is ook heel fraai! De uiver (Dc-2), eigenlijk de replica ervan, want de echte is verloren gegaan, stond in een bijhal achter een hek. Als die weer tentoongesteld wordt ga ik zeker. En die connie was ook wel erg bijzonder.
    Grappig wel, Thomas had het daar ook over, die herinnert zich het Aviodrome nog heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het een mooie foto. Ik was er ook bij toen je hem maakte. En toen dacht ik dat het niet zo mooi werd, Maar dat had ik fout. Want hij werd erg mooi.*

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten