Verliefd op een muurtje (Cadaqués II )

Het is altijd gevaarlijk om foto's met elkaar te vergelijken. En nog moeilijker is het om er een rangorde in aan te brengen. Toch gebeurt dat telkens weer, en door iedereen. "Deze foto vind ik mooier dan die, omdat....". 
Elke foto staat op zichzelf en zou ook geïsoleerd bekeken moeten worden. Maar dat gaat niet, want de mens slaat eerdere beelden op de interne schijf op en haalt die (vaak vervormd!) er naar believen weer af. Om te vergelijken met andere beelden. 

Van het beeld links heb ik een hele serie gemaakt. En vergelijken was hier niet moeilijk. Want in de meeste foto's was één van de drie hoofdelementen niet helemaal perfect. En dat is ook hier niet het geval, die dame links gaat teveel schuil achter haar wijzende vriendin. De rest vond ik echter zo goed dat ik er zelfs nogal trots op ben. En dat is uitzonderlijk. 

Daarom voor deze ene keer een uitsmijter met een knipoog naar een inmiddels opgedoekte fotosite waar één van de minder getalenteerde leden bij elke eigen foto immer schaamteloos vermeldde: 

Kijk en geniet!

Reacties

  1. Ik keek en genoot.
    Een redelijk unieke situatie te pakken gekregen.
    Niets met elkaar te maken, maar nu alles!!
    Perfectie in de fotografie is trouwens boring....
    Wat minder geniet ik van de bewerking. Die kan iets beter. Voor een krachtigere uitstraling.
    Ik heb hem binnengehaald, en geopend in de raw converter.
    Vervolgens de witbalans op automatisch gezet, dan krijg je direct dat bleke authentieke spaanse zonnetje er over heen.
    En de zwarten op 12.
    Met kleurverzadiging alleen het blauw nog wat opgehaald.
    Naar mijn bescheiden mening wel iets beter.
    Maar zoals bekend...een kwestie van smaak.

    Heerlijke foto....met je eens.

    Grt Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie tips! Heb het even nagedaan, dat Spaanse zonnetje is mij wat te zonnig voor deze plaat. Een beetje minder naar het geel, de andere tips wel identiek toegepast, inderdaad een hele verbetering. Thanx ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ga er maar eens lekker voor zitten en geniet van deze foto." Ik zal hem nooit vergeten, al is hij op de nieuwe site ook actief, hoor. :-)

    Leuke foto verder. Gebruik je de multifilm instelling nog wel eens? Dan kun je ook een meer verzadigde optie kiezen met meer contrast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een fototoestel is voor mij een ding waarmee ik wat ik zie kan vastleggen. Het pakt vaak anders uit, maar "bewaart"in de regel wat ik niet vergeten wil....
    Tussen de reacties van diverse "echte" fotografen waarschijnlijk zoiets als vloeken in de kerk.... Ieder zijn hobby, niet waar? Deze foto spreekt mij aan doordat er veel mensen opstaan, die feitelijk lekker niets met elkaar te maken hebben. Behalve die op het muurtje natuurlijk! En dat de kleuren mij aanspreken zal voor Cas niet vreemd zijn.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Mark: dit was er eens van Fuji ;-)
    En die multifilm en andere instellingen op de LX3, daar kom ik later wel op terug. Het korte antwoord is nee. Ik gebruik bewust alleen de standaard-film instelling, met wat aanpassingen.

    @Mariëtte: jij laat je toch niet door de "echte fotografen" beïnvloeden? Overigens is jouw observatie ook precies de mijne....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten