Winterslag

De C-mine bij Winterslag valt vooral op door de twee grote schachtbokken die boven de inmiddels gedempte mijnschachten staan. Hier gingen vroeger de kompels het diepe duister in om er als een moriaantje en met gestoffeerde longen weer uit te kruipen. Dit is de oudste schachtbok, uit 1917 toen de mijn operationeel werd. In 1963 is de tweede gebouwd, een viriele gestaalde jongeling die een vergane ouwe bok verving. Ja heren, zo zal het ook u vergaan!

Inmiddels is je vast wel opgevallen hoeveel ik van mijnbouw weet. Dat is niet voor niets, na vele (tropen-)jaren in de Limburgse mijnstreek sta ik ook op dat gebied mijn mannetje. En wees gerust, cAskrAker is nog lang niet aan vervanging toe.

Dat "C-mine" is overigens de naam van een moderniseringsproject. En de C staat voor Creativiteit. Een typisch Belgische taalvondst die moet duiden hoezeer men hier de schone kunsten vrij spel biedt.

Morgen een foto die daarop inspeelt.


Reacties

  1. een zeer fraaie tekst Cas, bij een voor mij wat minder aantrekkelijke foto! Ik zag direct het beeld van een leeg boek met een potlood dat je in feb 2004 van niet zomaar iemand kreeg.... Volgens mij ben je er klaar voor....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten