Rode Oortjes

Gisteren ben ik tijdens de etappe in slaap gevallen. Dat is in deze tijden niet ongebruikelijk, maar voor mijn tukjes van gisteren heb ik natuurlijk een goed excuus. Want het was een slaapverwekkende vertoning. De ploegen hadden een soort stiptheidsactie bedacht om te protesteren tegen het verbod op communicatiemiddelen. En het was niet alleen die actie, maar vooral het repeterende gezeur van commentator Ducrot wat mijn inzakkers verklaart. Ducrot is tegen oortjes en stond juist te juichen dat dit experiment gehouden werd. Nu de ploegen zijn stellingname boycotten was hij des duivels. Eens te meer was bewezen dat de renners aan de ketting liggen van hun ploegleiders en dat het makke schapen zijn zonder ruggegraat. Aldus Ducrot.

Ik ga op deze plaats geen overzicht geven van de achtergronden, maar ik beperk me enkel tot wat observaties en (het is onvermijdelijk) mijn mening.

Zo zag ik 's avonds Patrick Lefevre, manager van een van de grote ploegen en voorzitter van de associatie van ProTour ploegen. De inhoud van zijn verhaal is onbelangrijk vanwege de voorspelbaarheid (veiligheid, sponsorbelangen en autonomie) maar wat opviel was zijn Calimero-houding. Het gaat hier weer eens niet om de inhoud maar om de macht. Dat werd ook wel duidelijk toen andere bobo's aan het woord kwamen. De Tourbaas die de UCI de schuld geeft, de UCI die precies andersom redeneert, en ga zo maar door. Iedereen probeert de boel naar zijn hand te zetten en gebruikt daar dit onderwerp voor.
Ik heb van nature een aversie tegen handelen uit overmatig eigenbelang, en heb daar ook een lange antenne voor. Gelukkig was daar ene Rob Harmeling, oud-renner en in de Tour bezig in een PR-functie bij de Rabo. Een man naar mijn hart, iemand die nog lekker authentiek boos kan zijn. En dat etaleert hij ook op TV, dat maakt hem allemaal niks uit. Hij is een voorstander van de oortjes. En dat weet hij met verve te brengen.
Toen het onderwerp was afgesloten kwam hij onbedoeld met een doorslaggevend argument vóór de oortjes.
Harmeling gaf namelijk aan dat onderzoeken hebben aangetoond dat mannen beter gaan presteren in de nabijheid van mooie vrouwen. Dat zal ongetwijfeld met hormonen te maken hebben, een legale en ook nog prettige vorm van doping dus. Hij kwam met wat halfslachtige ideetjes: een mooie meid in de ploegleidersauto zetten bij voorbeeld. Maar het is veel simpeler. Langs de kant van de weg wemelt het tijdens een etappe van het vrouwelijk schoon. En die oortjes zorgen ervoor dat het peloton daar tijdig op attent wordt gemaakt. Zo fietsen ze dus niet meer van berg naar berg maar van blonde stoot naar bevallige brunette.
Ik ben er overigens van overtuigd dat de oortjes daar al lang voor gebruikt worden. Dan hebben we meteen een verklaring voor het gegeven dat de gemiddelde snelheid in de Tour zo enorm omhoog is gegaan.

Vandaag weer een etappe met oortjes. Ik hoop dat de renners ervan genieten.

O ja, de foto. Zondag gemaakt tijdens de ballon-dagen in Eindhoven. Ik miste eigenlijk de mening van onze Premier in deze kwestie. Van iemand die zich en plein publique uitspreekt over de verbroken liefdesrelatie tussen een palingvisser en een inhalig hittepetitje zou je een ferme stellingname over de kwestie mogen verwachten. Maar hij heeft waarschijnlijk nog steeds rode oortjes van zijn visite bij Obama.
Daar zouden ze ook eens wat mooie vrouwen moeten neerzetten, op het Binnenhof. Het zou de prestaties van onze regering goed doen. Kijk, dat heeft die Berlusconi dan wel weer goed begrepen.



Reacties

  1. hey Cas,

    Wat voor een raar perspectief zit er in die balonnen? Het lijkt alsof je te veel van de bodem ziet en die mandjes dus scheefhangen of verbeeld ik me? Heb je zitten shoppen?

    Kitesmurf troep heb ik zojuist besteld! Gaaf man. Hoop dat m'n vlieger ook ooit op jouw blog komt.

    Tot morgen, Rutger

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten