Tourkoorts


Nu zit ik al de hele dag te broeien op een berichtje dat de lading van de titel dekt, en dan blijkt ineens vriend Gesink uitgevallen te zijn. Dat is ook de Tour, attent koersen hoort erbij als je top-10 aspiraties hebt. Onze nationale held zal er waarschijnlijk van leren en volgend jaar gelouterd terugkeren.

Het is wat met die Tour. Door omstandigheden ben ik in staat zowat het hele spektakel mee te beleven, en dan heeft de organisatie ook nog eens het spannendste parcours aller tijden in elkaar geflanst. De gevolgen tonen zich na 5 dagen al: kansloze favorieten als Evans en Menchov, vooral door matige (ploegen-)tijdritten en het missen van de eerste waaier.
Waaierrijden, de miljoenen Tour-leken vragen zich vast nog af wat daar nou zo moeilijk aan is. En de uitleg van onze NOS-experts MD en HD helpt al die mensen niet verder. Zoals de heren er wel vaker naast zitten. Het is telkens weer genieten als die mannen details missen die de oplettende kijkert al lang in de smiezen heeft.

Als klap op de vuurpijl geniet ik dan 's avonds van Le Grand Seigneur van het Vaderlandse Wielerjournaille, de heer M. Smeets. Niet zozeer vanwege zijn enorme ego en bijbehorende arrogantie, want dat is al jaren hetzelfde. Nee, het is vooral het schrijnende gebrek aan voorbereiding en de complete desinteresse in zijn gasten die genadeloos wordt blootgelegd in deze uitzendingen. Blijkbaar is het voor de NOS voldoende om iemand te hebben die, bij vlagen op het hysterische af, een "sfeertje neerzet", daarmee het thuispubliek in de juiste zomersferen zwetsend. Want wat de man aan kennis te berde brengt is echt schrijnend.
En dus tegelijk weer enorm lachwekkend. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat de NOS-leiding erachter komt wat een canard men hier al die jaren de ether ingeslingerd heeft.
Ik verheug me nu alweer op de nieuwe episode van vanavond.
Mocht u nog wat achtergrondinfo omtrent het ego van Mart willen: klik hier. Een oude aflevering van "De Wereld draait door" waarin columnist Nico Dijkshoorn in aanwezigheid van Smeets een voordracht doet.

De foto is een hele bijzondere. Het is mijn nieuwe fiets, hier gefotografeerd door mijn vriend James. De combinatie van prachtige fietstechniek en fotografisch vakmanschap maakt het een passende plaat bij dit fiets-onderwerp!
Dezelfde omstandigheden als hierboven omschreven zorgen dat ik in precies één week al 250 km asfalt onder de nieuwe wielen heb zien passeren. Over Tourkoorts gesproken....

Reacties

  1. Zeker een blitse fiets en ik hoor uit betrouwbare bron dat je de kleuren helemaal zelf gekozen hebt! :-)
    Ik hoop dat je nog meer bevindingen over de Tour gaat beschrijven. Leuk om te lezen. Ik ben zelf helaas aangewezen op de samenvatting van half 8 's avonds en van de website van de TdF zelf. Het is zeker een spannend parcours (Mont Ventoux vlak voor Parijs!) en tot nu toe helaas een dramatisch verloop voor de Raboploeg. Maar goed, ik ben al sinds tijden een Armstrong fan en ik hoop op een stunt van zijn kant. Ik ben benieuwd hoe de sfeer binnen dat team is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten