Kijk dan niet!

We naderen het einde van de komkommertijd, en dat vind ik jammer. Ik hou niet zo van de groente, maar de tijd waar die zijn naam aan heeft gegeven vind ik heerlijk. Nog meer dan in de rest van het jaar wordt dan duidelijk dat er veel te weinig nieuws in dit land is om het overschot aan media te bedienen.
Schaf 80% van de media af en je merkt er niets van. Ik krijg al weer heimwee naar de tijd dat we gewoon 2 TV-zenders hadden, één krant en verder niks.

Maar laat ik niet te reactionair gaan doen, anders gooit mijn blog-provider de boel nog op slot.

Komkommertijd dus. Dan is alles nieuws, elk feitje wordt opgeklopt en opgeblazen. Gebeurtenissen die normaal de huis- aan huisbladen niet halen komen nu in de landelijke pers, vele dagen achtereen. Journalisten van dienst duiken erop en graven als bezeten archeologen net zolang tot ze bij het middelpunt der aarde komen.
Voorbeelden te over. Een alledaagse brand in een huis in Kampen wordt opgeblazen tot een groot drama. Hoewel het natuurlijk vreselijk is als daarbij 4 kinderen omkomen. Onze vleesgeworden EO-komkommers Knevel en van den Brink konden er geen genoeg van krijgen. Avond aan avond werd de argeloze kijker bestookt met gasten die natuurlijk niks bijzonders te vertellen hadden. Brandweermannen, schoolmeesters, hulpverleners, alles kwam voorbij. Het echte drama lieten de schijnheiligen natuurlijk lopen: Hoe kan het toch dat een gezin ongestraft 15 kinderen op deze overbevolkte aarde kan afleveren? Volgens sommige bronnen waren de ouders zeer gelovig en zorgde hun overtuiging ervoor dat ze niet overmatig verdrietig waren. God beschikt en dus is het goed. Amen.

Het mooiste komkommernieuws was toch wel het "drama" rond het 13-jarig meisje die in haar eentje de wereld rond wil dobberen. Ik kan me niet voorstellen dat er één lezer is die het verhaal niet uit en te na kent. Ze mag niet van de rechter. Ach gut. En nou moet ze eerst psychologisch onderzocht worden. Als dat geen blijvende schade oplevert.... Dan nog liever in je eentje de oceaan op. Ik zal u iets bekennen: het interesseert me allemaal geen biet. Of ze nu door Drs. Zielknijper onder handen wordt genomen of door een hitsige zeeman in een obscure haven, of ze nu overboord springt omdat ze gek wordt van de aanhoudende windstilte dan wel verzuipt omdat haar Guppy door een wallevis is opgevroten, het zal me echt worst wezen.

Ik wil echt geen mening hebben over al die zogenaamde drama's. Laat iedereen zijn eigen leven leiden en bemoei je lekker met je eigen zaken.

Nou hoor ik na zo'n verzuchting vaak: "Kijk dan niet!" Dan kun je je ook niet ergeren. Ik zal u een geheim verklappen: Ergeren vind ik nou toevallig heel erg leuk. Op zijn tijd, goed gedoseerd en van de juiste ingrediënten voorzien is ergeren heel ontspannend. Je vult er ook lekker een blog mee trouwens.

Of zou het te maken hebben met de fotografie? Een beetje fotograaf is natuurlijk een regelrechte voyeur. Vandaar het plaatje van vandaag.

Reacties

  1. Je plaatje heeft iets van een authentieke omgeving, alleen de benen van het meisje verraden dat Mac Donalds vlak om de hoek moet zitten vlakbij de schoenenreus waar de te witte sneakers vandaan komen.

    Je praatje gaat over de komkommertijd, en ook ik geniet bij tijd en wijlen van het lekker ergere, dus dat tig jaren geleden zo'n eo'er met lange regenjas de bosjes uitkwam met "mag ik je iets vragen?"

    4 kinderen omgekomen in een brand, verschrikkelijk natuurlijk, want
    de scheiding van Jan Smit en Patricia Paai (whatever) is er een beetje door naar de achtergrond verschoven.

    Kwaliteitskrant "het Brabants Dagblad" maakt het dan weer een beetje goed door op de voorpagina te openen met het bericht dat er eindelijk iets gedaan wordt aan de chaos van de Tilburgse zwemtarieven.

    groetjes,
    James

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dat werd hoog tijd! Want het zwemmen in Tilburg is echt onverantwoord duur geworden!

    Zijn Jan en Patries uit elkaar dan? Wist ik niet. Tjonge, het valt ook niet mee, al dat nieuws bijhouden.....

    Die lange regenjas liet toch vooral iets zien?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten