Doelloos bestaan


Een paar maanden geleden plaatste ik een foto uit het dorpje Doel bij een bericht over het verschijden van de "King of Pop". Mijn belofte om later dieper in te gaan op dit bijzondere dorp doe ik nu gestand.
Wij waren er in juni toen het dorp nog deels bewoond was. Doel ligt aan de Schelde, onder de rook van Antwerpen, en het dorpje staat al jaren op de rol om plaats te maken voor een nieuw dok in de Antwerpse haven. Maar de bewoners leggen zich daar niet bij neer. Men voert ouderwets actie (waar zie je dat nog?) en alleen daarom is Doel een bezoek meer dan waard. Het dorp werkt als een magneet op kunstenaars, krakers en andere kleurrijke tegenliggers.
Als fotograaf voel je je wel een voyeur en indringer. Veel huizen staan leeg maar zijn vrij toegankelijk. Deuren zijn geforceerd, huisraad ligt verspreid, soms lijkt het zelfs alsof de bewoners plotseling vertrokken zijn. Hoewel dat de verbeelding prikkelt en het een fotografisch walhalla is is enige voorzichtigheid geboden. De overgebleven bewoners hebben weinig op met al die ramptoeristen.

Deze foto is gewoon buiten gemaakt, en omvat voor mij de essentie van het oord.

De komende tijd zal ik meer foto's plaatsen en meer informatie geven over Doel.

Reacties

  1. de nagel op de k☼p
    sch☼☼n kiekje 00k!
    tx!

    Vr.9r,
    frank
    ☼<|:-)x

    ps.: mijn bescheiden D☼EL~☼verzichtje vindt je hier: http://schaaflicht.wordpress.com/category/d%E2%98%BCel/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De foto is gewoon buiten gemaakt". Nee Cas, de foto is buitengewoon sterk. Je zegt het zelf al, dit vat de essentie van Doel samen. Ik zie duidelijk het verval, het grauwe, de kreet "Doel moet blijven" en het prikkeldraad.
    Ik ben in april in Doel geweest. Mijn verwachtingen waren hoog en wat een deceptie was het die dag. Niet om de omgeving, die is intrigerend, maar we struikelden over de vele fotoclubjes die daar rondliepen en alles wat los en vast zat fotografeerden. Door zoveel "cultivatie" verloor ik spontaan mijn inspiratie en heb welgeteld één foto gemaakt die het aanzien enigszins waard is en dat betrof dan zelfs nog figuranten uit een videoclip, die daar opgenomen werd.
    Ik had mij voorgenomen een keer terug te gaan, in het najaar of misschien zelfs in de winter, maar ik begrijp dat dat geen zin meer heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er nooit geweest, maar ik heb onlangs een stukje er van gezien op de televisie en nu ik jou foto zie wil ik er dit jaar nog zeker een keertje heen!

    Foto vind ik sterk, deze spreekt mij heel erg aan, de kleurtoon geeft nog meer sfeer aan de foto.

    Groetjes Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten