Straffeloos Pimpen

Vandaag zag ik tot mijn verbazing dit bericht in de landelijke pers.
Ik stel voor dat u eerst de inhoud tot u neemt alvorens wij verder gaan......

Mooi. Het bijbehorende filmpje is ook een aanrader trouwens.

Het is dus blijkbaar slecht voor mensen om naar foto's te kijken die bewerkt zijn om een model er mooier uit te laten zien. De relatie met de volksgezondheid is op zich niet lachwekkend: men bedoelt ermee dat (vooral) jonge meisjes zich spiegelen aan magere rolmodelletjes en dat leidt dan weer tot anorexia en andere eetstoornissen.
Wat wel lachwekkend is is dat (volgens dit wetsvoorstel) fotografen en publicisten daarvan nu de schuld krijgen. En de boete is niet mals, je zult maar voor elke bewerkte foto zonder bijschrift 37.500 Euri af mogen tikken. Nu kan ik hele verhandelingen gaan houden over de handhaving van zo'n wet, of over wat wel en niet geoorloofd is. Maar dat is de makkelijke weg, en die kiezen we vandaag niet.

Wat mij zo intrigeert is de vraag waarom parlementariërs, mensen toch met een behoorlijke opleiding, dit soort onzin te berde brengen als er nog zoveel belangrijkers te doen is. Is de crisis voorbij? Heeft Frankrijk zijn financieringstekort weggewerkt? De gevolgen van de vergrijzing tot eenieders tevredenheid opgelost? De zorg op orde? Het onderwijs, de integratie van allochtonen? Dan is er vast wel tijd om je als overheid druk te maken om de problemen van meisjes die al generaties lang worstelen met hun eigen identiteit. Dat heet puberteit, en het uit zich bij de een nu eenmaal wat extremer dan bij de ander. Het is een fenomeen van alle tijden. In de jaren '60 had je Twiggy, zouden ze die ook met Photoshop aangepakt hebben?

En toch, ik maak me ernstig zorgen. Ook ik ben fotograaf en ik ben niet vies van wat bewerken. Daarom neem ik uit angst voor represailles alvast maatregelen. In ons Brave New Europe kan het tenslotte nooit lang duren voordat zo'n wetje voor de hele Eurozone gaat gelden. En dan ben ook ik de pieneut.

Vanaf nu worden alle portretten die het model flatteren voorzien van een watermerk. Mij hebben ze niet!

Reacties

  1. Niet alleen de modelfotografie ligt onder vuur las ik (ook voor foto's op verpakkingen, in politieke campagnes en kunstfoto's)
    Het zou die parlementariërs sieren wanneer ze hun voorstel b.w.v. proef zouden beperken tot hun politieke campagnes.

    Verpakkingen??? een ongeshopte foto van een uit bezemsteel gemaakt kroketje erop, bier met haarschuim erop, een van frietvet inelkaar gefreubelde ijscoupe maar niks aan geshopt, zou je dat nog wel mogen doen???

    En waar moeten we aan denken als het over kunstfoto's gaat?
    Met uitzondering van een enkel naast de boot gevallen experiment (hoogst zelden) maak ik alleen maar foto's die ik zelf graag als kunst zie ;-).

    Niet te hopen dat het deze richting uit gaat waaien.

    groetjes,
    James

    ps. je foto: markante kop, 2 kinnen erbij geshopt, ring in neus als peukensteun doet het ook lekker.
    Strak plan om daar op voorhand je watermerk in te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Absoluut geen kroketjes op bezemstelen, ga nou gauw zeg, dat is vooraf gemanipuleer van knappe welgevormde vette lekkernijen. Want zo vind je ze nooit in de schappen.

    Ik vraag me af of het gemanipuleer en alle gedraai van de heren politici niet de volgende stap zou mogen zijn waar de bevolking een prijs op kan zetten en vervolgens daar de financiële vruchten van kan plukken.
    Tenslotte is dat ook de werkelijkheid geweld aandoen

    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inmiddels bekend met het originele model: hij gaat in mijn archief voor je weet nooit later....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten