In het museum

Fotografie is populair. Sinds de opkomst van digitalisering lijkt het wel alsof iedereen pogingen doet om serieuze foto's te maken. Dat is een gevolg van al die laagdrempeligheid, en sommige hardcore fotografen uit het dino-tijdperk hebben er grote moeite mee. Die vluchten in barietpapiertjes en crossprocessing met het C-41 procedé, al was het maar om te laten zien dat ze er echt meer verstand van hebben dan de moderne megapixelknippers. Hoewel ik lang geleden ook wel eens een donkere kamer van binnen heb gezien doe ik niet mee aan dat soort elitair gezever.
Maar soms heb ik ook wel wat moeite met al dat gefotografeer. En het valt me op dat sommige locaties wel bijzonder populair zijn. Musea, en dan vooral de tempels die moderne kunst als thema hebben, behoren tot die favoriete plekken. Terwijl die gebouwen vaak al fotogeniek genoeg zijn gaan veel fotografen voor de makkelijke weg en kieken zij de tentoongestelde kunstwerken. Gewoon een schilderij aan de muur, of een beeld in de ruimte. En hoewel ik de neiging om iets moois vast te leggen wel begrijp heb ik er moeite mee als zo'n foto getoond wordt als een eigen prestatie. Soms vind zo'n fotograaf zelfs dat er sprake is van een nieuw kunstwerk. Koketteren met andermans werk vind ik dat. Je zou het ook als jatten kunnen betitelen. Daar zijn (en worden) op foto-websites met enige regelmaat flinke discussies over gevoerd, en dit is niet de plaats om dat nog eens dunnetjes over te doen.

Laat ik het erop houden dat ik in een museum altijd probeer te zoeken naar een originele invalshoek. Dat lukt niet altijd, maar door kritisch te blijven hoop ik dat de mislukte pogingen u bespaard blijven. Hierbij een poging die ik wel apart vind: het is een foto van een spiegelend object in een muur in het van Abbe.

Uw gastheer zelf staat er op, en door de vreemde vorm van de spiegel ook nog een tweede keer in detail.
Voor alle duidelijkheid: ik vind dit geen kunst, maar dat vind ik sowieso niet snel van mijn foto's.


Bedankt voor de vele positieve reacties op mijn vorige blog en de enquete! Ik heb er veel van geleerd, en ga vrolijk verder op de ingeslagen weg. Leuk ook om op deze manier een vaste bezoekster uit de anonimiteit te zien treden. Goed voorbeeld doet goed volgen en waar één schaap over de dam is......

Reacties